Dzieci i młodzież z tarnowskich szkół podstawowych na kilka godzin przejęły władanie Tarnowem. A wszystko to w ramach Dnia Samorządu Terytorialnego, który przypada 27 maja. Uczniowie odwiedzili urząd miasta, brali udział w dyskusjach i warsztatach, decydowali też, jakie projekty powinny zostać zrealizowane z budżetu miasta.

uczniowie przejmują władanie miastem

W pierwszej kolejności w magistracie pojawili się przedstawiciele czterech największych szkół podstawowych – SP nr 8, SP nr 9, SP nr 18 i SP nr 24. Kilkanaścioro uczniów spotkało się z prezydentem, zastępcami oraz urzędnikami, by zobaczyć, jak wygląda zarządzanie miastem od kuchni. Następnie w niewielkich grupach „zwiedzali” urząd, dowiadując się przy okazji, jakie kompetencje mają poszczególne wydziały. Największe zainteresowanie uczniów wzbudził… stary sejf, znajdujący się w jednym z gabinetów. – O tym, co znajduje się w środku, wie tylko skarbnik – żartował prezydent Roman Ciepiela. Uczniowie chętnie zadawali pytania dotyczące funkcjonowania urzędu. Dużą popularnością cieszył się też gabinet prezydenta, gdzie każdy mógł zasiąść w fotelu włodarza miasta.

Kolejnym punktem programu była wizyta w sali konferencyjnej. Tam uczniowie dowiadywali się, czym jest budżet obywatelski, a także jakie warunki musi spełnić dany projekt, by przejść pozytywnie ocenę formalną i merytoryczną. Młodzież otrzymała karty do głosowania na Budżet Obywatelski Miasta Tarnowa 2023. Znalazło się na nich kilkanaście nazw projektów, na które w najbliższym czasie będą mogli głosować tarnowianie. Uczniowie wybrali dwa zadania do realizacji. Postanowili, że najciekawsze – z ich perspektywy – pomysły to: kontynuacja projektu „Czytaj w Tarnowie! Zakup książek, e-booków i audiobooków dla Miejskiej Biblioteki Publicznej w Tarnowie” oraz „Festiwal Smaku i Kultur Świata”. Uczestnicy spotkania chętnie pytali o różne nurtujące ich kwestie – np. prawo własności na Marcince i spór z Sanguszkami, spaloną kamienicę na rynku, budowę muzeum Jana Szczepanika, wykorzystanie środków unijnych, Młodzieżową Radę Miejską. Kilkukrotnie pytano również, czy tego typu lekcje obywatelskie mogą odbywać się częściej.

Druga grupa uczniów spotkała się z kolei w sali narad Centrum Usług Społecznych. Reprezentanci tarnowskich podstawówek mieli za zadanie zaprezentować propozycje dotyczące zagospodarowania Tarnowskich Błoń, czyli terenu za Parkiem Strzeleckim. Sposób prezentacji był dowolny, uczniowie mogli użyć rysunku, szkicu czy opisu. Prezentowane projekty dotyczyły m.in. psiego parku, zewnętrznego parku doświadczeń, wzorowanego na Centrum Nauki Kopernik, parku sensorycznego, kawiarenki w duchu zero waste. Spośród wszystkich przedstawionych propozycji zostanie wybranych pięć najlepszych. Te z kolei będą przedmiotem warsztatów, na które zostaną zaproszeni autorzy. Zajęcia poprowadzą architekci, którzy przełożą je na rysunki, specjalne plansze architektoniczne.

(ww)

ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ