Po 1 stycznia 2021 zmieni się rozkład jazdy miejskich autobusów. Zmiany nastąpią również jeśli chodzi o linie – dziesięć z nich zniknie, pięć częściowo zmieni trasy, pojawi się też nowa. Jest to związane z niepodpisaniem nowych porozumień pomiędzy miastem a gminami: Tarnów, Pleśna i Lisia Góra. Nowe rozwiązania mają zapewnić dogodne połączenia zwłaszcza mieszkańcom dojeżdżającym z dzielnic, położonych blisko granic miasta. W sumie w mieście przybędzie linii autobusowych, bowiem trasy wszystkich uruchomionych przez gminy przebiegać będą również po tarnowskich ulicach i korzystać z części przystanków MPK.

Od 1 stycznia 2021 nie będą kursowały linie: 206, 208, 210, 213, 222, 224, 225, 227, 229 i 239. Zmieni się trasa linii nr 31. Część kursów, które do tej pory były wykonywane do Woli Rzędzińskiej, będzie się kończyła na przystanku przy Szpitalu św. Łukasza. Zmodyfikowana zostanie również trasa tej linii jeśli chodzi o kursy do alei Tarnowskich. Zarówno zmierzając do znajdującego się tam końcowego przystanku, jak i rozpoczynając nowy kurs, autobusy będą wykonywały tzw. kieszeniowy wjazd na ulicę Tuchowską (sąsiedztwo hali Tuchowskiej). Dodatkowy przystanek będzie ustawiony przy ulicy Dojazd.

Linia nr 5, której cztery kursy kończyły się w Lisiej Górze, od nowego roku będzie jeździła tylko w granicach miasta – Nowodąbrowską, Wiśniową i Krzyską. Zmieni się także jej przystanek początkowy – zostanie przeniesiony z ulicy Szkotnik na Pułaskiego. Stamtąd od nowego roku będą odjeżdżały także „szóstki”. „Trójki” będą jeździły tak jak do tej pory – tyle że ich końcowym przystankiem będzie Klikowska/Konna.

Linia nr 33, tak jak teraz, będzie zapewniać dojazd mieszkańcom osiedla Koszyckiego. Skorzystają z niej również pasażerowie, którzy do tej pory jeździli liniami 213, 222 i 229.

W związku z likwidacją linii 224, Zarząd Dróg i Komunikacji planuje przywrócenie linii 24, która zostały zawieszona wiosną. Autobusy tej linii pojadą z ul. Pszennej (zachodnia granica miasta), Spacerową do Krakowskiej i dalej Sikorskiego, Mickiewicza, pod tzw. „kapłanówkę”. Dodatkowo, część kursów linii nr 12 będzie wykonywanych ulicą Czarna Droga do Mościc, w kierunku cmentarza.

Przywrócenie linii 24 spowodowało decyzję o zmodyfikowaniu trasy linii 14. Od 1 stycznia - wykonując kursy w kierunku al. Jana Pawła II przez Mościce – nie będzie, jak do tej pory, jechała ulicą Pszenną, ale – Armii Krajowej.

- Zarówno jeśli chodzi o trasy, jak i rozkład jazdy, robimy wszystko, by zmodyfikować przejazdy miejskich autobusów tak, by mieszkańcy mogli wygodnie przemieszczać się po Tarnowie, w jak najmniejszym stopniu odczuwając skutki likwidacji linii podmiejskich – mówi Wiesław Kozioł z ZDiK. – W razie potrzeby będziemy wprowadzali korekty.

* * *

W mieście pojawią się też nowe linie autobusowe, którymi będą jeździć autobusy uruchomione przez gminy. Według ostatnich informacji częściowo zachowany zostanie przebieg dotychczasowych tras i numeracja linii autobusowych, które dojeżdżały do miejscowości w gminach: Tarnów, Pleśna, Lisia Góra. W przypadku numerów trzycyfrowych na początku pojawi się litera „T”, a później dwucyfrowy numer. Gminne linie w dużej części korzystać będą z miejskich przystanków autobusowych. Oto wykaz linii:

● T03 Tarnów - Biała;

● T08 Tarnów - Tarnowiec - Łękawka;

● T10 Tarnów - Wola Rzędzińska - Jodłówka-Wałki;

● T13 Tarnów - Koszyce Wielkie - Rychwałd;

● T22 Tarnów - Koszyce Wielkie - Zgłobice;

● T24 Tarnów - Zbylitowska Góra;

● T25 Tarnów - Tarnowiec - Świebodzin;

● T27 Tarnów - Tarnowiec - Zawada;

● T29 Tarnów - Koszyce Wielkie - Zgłobice;

● T39 Tarnów - Zgłobice - Szczepanowice.

W gminnych autobusach honorowane będą wszystkie ustawowe uprawnienia pasażerów do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego. Nie będą honorowane Tarnowskie Karty Miejskie, bilety sprzedawać będą kierowcy.