UM Tarnów: Profil zaufany, czyli urzędowe sprawy przez internet

3 min czytania

Czas pandemii na wielu z nas wymusił zainteresowanie się załatwianiem spraw urzędowych przez internet. Aby jednak to uczynić bardzo przydatne jest posiadanie profilu zaufanego, który jednoznacznie zidentyfikuje jego właściciela w urzędowych systemach. Według ostatnich danych profil zaufany założyło już ponad 8,5 mln Polaków, z czego niemal cztery miliony w tym roku.

Profil zaufany to potwierdzony zestaw danych, które jednoznacznie identyfikują jego posiadacza w usługach podmiotów publicznych w internecie. Te dane to imię (imiona), nazwisko, data urodzenia oraz numer PESEL. Profil zaufany jest tak zabezpieczony, aby nikt poza jego właścicielem nie mógł go użyć. Dzięki temu każda osoba, która ma profil zaufany i użyje go w usłudze internetowej podmiotu publicznego, jest wiarygodna.

Najlepiej i najprościej do zakładania profilu zaufanego wykorzystać internetowe konto bankowe robi się to szybko i bezpiecznie. Dane w banku są wiarygodne (zostały uwierzytelnione podczas zakładania konta), dlatego nie trzeba ich już potwierdzać osobiście w urzędzie. Wystarczy zalogować się na swoim internetowym koncie bankowym, znaleźć zakładkę profil zaufany i system dalej poprowadzi nas za rękę”. Jeżeli profil zaufany chcemy założyć innym sposobem, warto skorzystać z instrukcji dostępnych pod adresem www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany.

Według ostatnich danych profil zaufany, dzięki któremu można potwierdzać swoją tożsamość w internetowych serwisach administracji, założyło już ponad 8,5 mln Polaków, z czego niemal cztery miliony w tym roku. Dysponując profilem zaufanym bez przeszkód możemy korzystać ze wszystkich usług dostępnych w ePUAP - to skrót nazwy Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej, miejsce, gdzie te usługi są udostępniane.

Jeśli chodzi o popularność poszczególnych e-usług, z których można korzystać dzięki posiadaniu profilu zaufanego to pięciokrotny wzrost odnotowała e-usługa Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego tylko w listopadzie skorzystano z niej 25 226 razy. W tym samym czasie, tyle że rok temu 4745 razy. Popularna jest również e-usługa Zgłoś urodzenie dziecka, z której skorzystano cztery razy częściej niż rok temu. Dzięki niej w listopadzie tego roku rodzice zgłosili przyjście na świat 15 400 dzieci, rok temu 3837.

Czterokrotny wzrost zanotował też e-meldunek, czyli e-usługi umożliwiające zameldowanie/wymeldowanie się online. Od 1 do 30 listopada tego roku Polacy skorzystali z nich 19 114 razy, w listopadzie 2019 r. 4656.

Często wykorzystywana jest także e-usługa Pismo ogólne, dzięki której możemy załatwić lub zainicjować załatwienie niemal każdej sprawy urzędowej. W listopadzie tego roku do urzędów trafiły 143 932 takie pisma, a to oznacza, że dziennie Polacy wysyłali ich niemal 4800. W ubiegłym roku, przez cały listopad, do urzędów trafiło 44 737 elektronicznych pism ogólnych. Dwa razy częściej niż rok temu Polacy przez internet wnioskują też o nowy dokument tożsamości, czyli korzystają z e-usługi Uzyskaj dowód osobisty. W listopadzie tego roku zrobili tak 30 866 razy, rok temu 13 795.

Dwukrotny wzrost popularności odnotowała także e-usługa Historia pojazdu, dzięki której można sprawdzić m.in. czy zarejestrowane w Polsce i za granicą auto nie było kradzione, złomowane, czy nie ma przekręconego licznika. Kierowcy w listopadzie tego roku 57 930 razy sprawdzali też przez internet swoje punkty karne. To o 20 tysięcy więcej niż w tym samym czasie rok temu. Online można też zgłosić zbycie lub nabycie pojazdu.

W miejskim serwisie informacyjnym pod adresem tarnow.pl od kilku tygodni dostępna jest zakładka e-usługi, prowadząca do mocno rozbudowanego portalu, który wskaże nam, jakie sprawy urzędowe można załatwić bez wychodzenia z domu zarówno te, którymi zajmują się miejscy urzędnicy jak i instytucje państwowe.

Urząd Miasta Tarnowa, tarnow.pl/Dla-mieszkancow/Aktualnosci/Miasto/Profil-zaufany-czyli-urzedowe-sprawy-przez-internet

Autor: krystian