Istnieje mnóstwo osób, które nie są zdecydowane na wymianę telefonu tradycyjnego, na telefonię internetową VoIP. Pomocne może okazać się zatem wyliczenie największych zalet i wad tego rozwiązania. Okazuje się, że takie obiektywne spojrzenie na tę technologię pozwala racjonalnie ocenić, czy inwestycja w te urządzenia okaże się dla nas opłacalna.

Istnieje mnóstwo producentów, którzy specjalizują się w produkcji tego typu sprzętów. Sporo klientów sięga go specjalistyczny telefon Cisco i wiele innych, które pozwalają na sprawną komunikację w firmie. Znajdziemy też tutaj kilka wad, jednak nie są one w stanie przyćmić plusów i korzyści jakie płyną z telefonii VoIP.

Mnogość zalet…

Przede wszystkim VoIP pozwala na prowadzenie kompletnie darmowych rozmów. Z taką ofertą spotkamy się u większości operatorów. Możemy zatem rozmawiać tak długo jak tylko chcemy. Jeśli często musimy się kontaktować z konkretnymi rozmówcami, warto aby one miały także wykupioną usługę u tego samego operatora.

Nawet w wypadku telefonowania na tradycyjne numery, będziemy w stanie dostrzec różnicę w cenie. Co więcej, w sytuacji kiedy większość połączeń to te międzynarodowe będzie to jeszcze bardziej zauważalne. Kiedy zatem wykonujemy sporą ilość rozmów z różnymi osobami w różnych miejscach, telefon VoIP staje się wręcz obowiązkiem.

Mobilność

Sporo mówi się o tym, że mamy tu do czynienia z mobilnością. W wypadku tradycyjnego rozwiązania, kiedy tylko zmieniamy siedzibę firmy bądź miejsce zamieszkania, wiąże się to z wypełnianiem stosów dokumentów, gdyż numer zazwyczaj jest przypisany do konkretnego adresu. Jeśli posiadamy technologię VoIP, tego problemu nie ma. Mamy możliwość wyboru swojego numeru, a także możemy korzystać z niego gdziekolwiek tylko chcemy. Nie ma problemu, abyśmy podróżowali z naszym numerem na wakacje, zabierali go do domu – czyli gdzie tylko potrzebujemy, co nie wiąże się z żadnymi formalności i innymi utrudnieniami.

Numery publiczne

Wystarczy, że wykupimy kilka numerów miejskich z dostępnych numeracyjnych stref, a wszyscy, którzy korzystają z tradycyjnej telefonii, będą mogli do nas dzwonić w cenie lokalnego połączenia. Co więcej, możemy także wykorzystać polski numer, który jest przypisany do danej usługi za granicą.

Telefon Cisco i technologia VoIP – jakie wyróżniamy wady, a jakie zalety tego rozwiązania?

Co jeszcze?

W wypadku rozwiązania wykorzystującego IP, nie spotkamy się z żadnym abonamentem. Płacimy zatem tylko i wyłącznie za te rozmowy, które odbyliśmy. Najczęściej wszystko opłacane jest za pomocą pre-paid. Oznacza to, że po prostu uzupełniamy konto, a później możemy dzwonić tyle, na ile pozwalają na to nasze środki. Dodatkowe opłaty mogą pojawić się wtedy, kiedy korzystamy z różnych usług dodatkowych. Jednak i tak są to bardzo małe kwoty, które z łatwością będziemy w stanie samodzielnie kontrolować. Są przecież usługi, za które płacimy, a mimo to z nich nie korzystamy.

Co więcej, za pośrednictwem sieci, możemy wszystko konfigurować i mięć wgląd w nasze billingi i usługi. W każdym momencie możemy zmienić ustawienia konta VoIP oraz kontrolować koszty połączeń. Spotkamy się też z wieloma innymi udogodnieniami, jak chociażby wirtualny faks.

Co z wadami?

Jak w wypadku wszystkich rozwiązań i tutaj spotkamy się z pewnymi minusami. Otóż na pewno trzeba tu wspomnieć o większej zawodności, niżeli tradycyjnej telefonii. Wystarczy, że nie mamy dostępu do Internetu, a nasz telefon VoIP staje się bezużyteczny. Ani nie odbierzemy, ani nie wykonamy połączenia. Natomiast, kiedy nasze łącze internetowe jest bardzo stabilne i pewne, nie powinniśmy w ogóle tego doświadczyć.