Nowo powstały most jest najdłuższym mostem w Małopolsce i jednym z najdłuższych w kraju. Inwestycja kosztowała ponad 170 mln zł. Jej głównym celem było połączenie autostrady z drogą wojewódzką, a także zwiększenie bezpieczeństwa i przepustowości po zachodniej stronie Tarnowa.
Inwestycja „Budowa połączenia węzła autostrady A4 w Wierzchosławicach ze SAG w Tarnowie” kosztowała ponad 170 mln zł, z czego większość kwoty stanowiło dofinansowanie z funduszy europejskich – 134 mln zł. Miasto również partycypowało w kosztach, wydatkując 6 mln zł na ten cel. Kolejny milion złotych dołożyło Starostwo Powiatowe oraz Gmina Wierzchosławice – kilkaset tysięcy złotych.
Podczas dzisiejszej, 12 stycznia, konferencji prasowej podsumowano wielomilionową inwestycję. – To największa inwestycja drogowa w naszym województwie realizowana przez Zarząd Województwa poprzez Zarząd Dróg Wojewódzkich – podkreślał Witold Kozłowski, marszałek województwa małopolskiego. – W kluczowym momencie przy pracach budowlanych pracowało 250 osób. Do jego budowy zużyto 3 tysiące ton stali – o skali inwestycji mówił Łukasz Smółka, wicemarszałek województwa. Dzięki nowo powstałemu mostowi tranzyt pojazdów nie odbywa się przez Wierzchosławice, lecz został bezpośrednio przeniesiony na węzeł autostradowy.
– Częściowo przebieg tej drogi znajduje się w granicach administracyjnych miasta Tarnowa, czyli mowa o ulicy Witosa. Ten odcinek został w całości zmodernizowany, przede wszystkim w zakresie poprawy przepustowości. Zostały wprowadzone pasy wielofunkcyjne, dodatkowe pasy do skrętu w lewo, ścieżki rowerowe, czyli to, co cieszy przede wszystkim cyklistów, oraz chodniki – wylicza Artur Michałek, dyrektor Zarządu Dróg i Komunikacji w Tarnowie. Rondo, które zostało wybudowane przy skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej i drogi powiatowej, zostało wyposażone dodatkowo we wlot, który docelowo kiedyś będzie wykorzystany do powiązania z węzłem na ulicy Krakowskiej.
Przypomnijmy, nowa inwestycja obejmowała most mierzący 815 m, rondo jednopasmowe i skrzyżowanie wraz z drogami dojazdowymi, ciąg pieszo-rowerowy na całej długości zakresu wraz z oświetleniem. Najdłuższy most w Małopolsce posiada 13 podpór. Przęsło główne liczy 185 m, znajduje się bezpośrednio nad Dunajcem. Na obiekcie znajdują się: jezdnia o szerokości 8,3 m, ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 3,8 m oraz pobocze techniczne o szerokości 1,8 m.
(ww)