Nowo powstały most jest najdłuższym mostem w Małopolsce i jednym z najdłuższych w kraju. Inwestycja kosztowała ponad 170 mln zł. Jej głównym celem było połączenie autostrady z drogą wojewódzką, a także zwiększenie bezpieczeństwa i przepustowości po zachodniej stronie Tarnowa.

nowy most na Dunajcu

Inwestycja „Budowa połączenia węzła autostrady A4 w Wierzchosławicach ze SAG w Tarnowie” kosztowała ponad 170 mln zł, z czego większość kwoty stanowiło dofinansowanie z funduszy europejskich – 134 mln zł. Miasto również partycypowało w kosztach, wydatkując 6 mln zł na ten cel. Kolejny milion złotych dołożyło Starostwo Powiatowe oraz Gmina Wierzchosławice – kilkaset tysięcy złotych.

Podczas dzisiejszej, 12 stycznia, konferencji prasowej podsumowano wielomilionową inwestycję. – To największa inwestycja drogowa w naszym województwie realizowana przez Zarząd Województwa poprzez Zarząd Dróg Wojewódzkich – podkreślał Witold Kozłowski, marszałek województwa małopolskiego. – W kluczowym momencie przy pracach budowlanych pracowało 250 osób. Do jego budowy zużyto 3 tysiące ton stali – o skali inwestycji mówił Łukasz Smółka, wicemarszałek województwa. Dzięki nowo powstałemu mostowi tranzyt pojazdów nie odbywa się przez Wierzchosławice, lecz został bezpośrednio przeniesiony na węzeł autostradowy.

Częściowo przebieg tej drogi znajduje się w granicach administracyjnych miasta Tarnowa, czyli mowa o ulicy Witosa. Ten odcinek został w całości zmodernizowany, przede wszystkim w zakresie poprawy przepustowości. Zostały wprowadzone pasy wielofunkcyjne, dodatkowe pasy do skrętu w lewo, ścieżki rowerowe, czyli to, co cieszy przede wszystkim cyklistów, oraz chodniki – wylicza Artur Michałek, dyrektor Zarządu Dróg i Komunikacji w Tarnowie. Rondo, które zostało wybudowane przy skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej i drogi powiatowej, zostało wyposażone dodatkowo we wlot, który docelowo kiedyś będzie wykorzystany do powiązania z węzłem na ulicy Krakowskiej.

Przypomnijmy, nowa inwestycja obejmowała most mierzący 815 m, rondo jednopasmowe i skrzyżowanie wraz z drogami dojazdowymi, ciąg pieszo-rowerowy na całej długości zakresu wraz z oświetleniem. Najdłuższy most w Małopolsce posiada 13 podpór. Przęsło główne liczy 185 m, znajduje się bezpośrednio nad Dunajcem. Na obiekcie znajdują się: jezdnia o szerokości 8,3 m, ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 3,8 m oraz pobocze techniczne o szerokości 1,8 m.

(ww)