Tworzysz stronę w internecie? Nie zapomnij o głównych zasadach identyfikacji wizualnej!

Kiedy aplikujesz na stanowisko w danej firmie i dostajesz pracę, najpewniej szybko zostaniesz zapoznany z panującymi w firmie zasadami w zakresie ubioru. Dla świeżo upieczonego pracownika wymogi te są często uciążliwe i niezrozumiałe. Jeśli jednak taka osoba założy biznes, przyjdzie jej spojrzeć na sytuację z zupełnie innej perspektywy. W tym wypadku "dress code" i stosowna prezencja nie dotyczą już osoby jako pracownika, ale firmy samej w sobie. Jak stworzyć taki wizerunek, by firmowa strona dobrze prezentowała się na tle innych biznesów, przyciągając wzrok konsumenta? 

Identyfikacja wizualna - czym jest, jakie ma zalety?

Identyfikacja wizualna to dbałość o wizerunek marki w możliwie szerokim znaczeniu. Najczęstsze skojarzenia pojawiające się w głowie początkujących przedsiębiorców łączy identyfikację wizualną bezpośrednio z grafiką, myśląc, że ich rola w tworzeniu obrazu marki w oczach klientów kończy się na zaprojektowaniu logo. 

W rzeczywistości identyfikacja wizualna wiąże się także z obmyśleniem kolorystyki, w jakiej firma prezentować się będzie najczęściej, wybraniu lub zaprojektowaniu czcionki charakterystycznej dla firmy, a nawet skomponowaniu strojów dla pracowników i wykonaniu projektów wnętrz. Co więcej, identyfikacja wizualna obejmuje projekty wszelkiego rodzajów materiałów promocyjnych, w skład czego wchodzą - papeterie, notesy, magnesy, smycze, zapalniczki, plakietki itp.

Identyfikacja wizualna jest tym, co spina elementy tworzące markę w jedną całość. Przedstawiając to obrazowo - gdyby konkretną firmę przedstawić jako osobę, to osoba, która nie stosuje się do zasad identyfikacji wizualnej byłaby wizualnie niespójna, nosząc na jednej nodze szpilki, na drugiej kalosze, elegancką koszulę łącząc z frywolną spódniczką. 

Firma posiłkująca się identyfikacją wizualną prezentowałaby się z kolei odwrotnie - jeśli elegancja, to taka od stóp do głów. Jeśli zostaje obrany inny styl, to podobnie. Działalności mającej niespójny wizerunek nikt nie traktowałby poważnie. 

Identyfikacja wizualna - podstawowe zasady w sieci

Jak możemy przeczytać w serwisie KreatywnyGrafik.pl, najważniejsze kwestie, które trzeba wziąć pod uwagę, projektując swoją stronę w sieci, to:

  1. układ treści (layout),
  2. intuicyjność nawigacji,
  3. kolorystyka strony, 
  4. prezentowane grafiki na stronie, 
  5. rodzaj czcionki.

Warto przeczytać cały artykuł na temat identyfikacji wizualnej w firmie i dlaczego jest ważna, dostępny na stronie KreatywnyGrafik.pl

Przed przystąpieniem do pracy nad którymkolwiek z nich warto przede wszystkim określić grupę docelową, dla której wizerunek firmy będzie tworzony. Inaczej będzie przedstawiała się kompozycja  treści każdego z wymienionych tu punktów. 

W przypadku gdy firma adresuje swoją ofertę do młodzieży, to kolorystyka serwisu może być intensywniejsza, a czcionka mocno przestylizowana - niż w wypadku, kiedy strona skierowana jest do osób starszych. By zbudować obraz grupy docelowej, warto posłużyć się właśnie internetem, śledząc w mediach społecznościach, to jakie osoby zainteresowane są ofertą naszej marki. 

Warto także przeanalizować nasze motywacje i to, jaki efekt my sami chcemy wywołać u odbiorcy, a następnie sięgnąć po takie środki graficzne, które pozwolą to wyrazić, np. przyglądając się choćby temu, jaki kolor, wywołuje jakie emocje.

Projektując stronę internetową, należy wziąć pod uwagę estetykę projektów związanych z firmą, które wykonaliśmy wcześniej (jeżeli takie powstały) - np. logo, zdjęcia produktów zamieszczonych w social mediach itp. Nawet rewolucyjny projekt witryny nie okaże się sukcesem, jeżeli będzie stał w sprzeczności do innych aspektów wizualnych marki. 

Obmyślając wygląd strony internetowej, warto także wykorzystać multimedialność tego aspektu promocji firmy, by zaangażować czytelnika w to, co firma promuje na różne sposoby. Od video, po animacje i fotografię. Pamiętajmy też o tym, że za każdą, nawet najpiękniejszą grafiką stać musi chwytliwa idea i historia - zbuduj więc najpierw solidną narrację wokół tego, co oferujesz i dopiero w następnej kolejności szukaj sposobów wizualnych, by to wyrazić. Integracja wizualna powinna być poparta solidną treścią, warto więc zatrudniać nie tylko grafika, ale i copywritera. Tylko wówczas, znając swoją właśnie historię, przyciągniesz do siebie klientów "ze swojej bajki".