Już czwarty raz Tarnów zdobył prestiżowy tytuł w rankingu, przygotowywanym przez studentów i pracowników naukowych Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, oceniającym jakość komunikacji gmin z potencjalnymi inwestorami przy wykorzystaniu drogi elektronicznej. Nasze miasto zostało docenione przede wszystkim za stronę internetową z informacyjnym wsparciem dla biznesu. Jak oceniają twórcy rankingu – Tarnów właśnie tym wyróżnia się na tle innych jednostek.
W rankingu, przygotowanym po raz 10. zestawiono 634 gminy, w tym trzy z Małopolski. Oceniano jakość witryn internetowych oraz jakość odpowiedzi na maile w języku polskim i w języku angielskim. Tarnów zdobył 35 na 45 możliwych do uzyskania punktów, ustępując w klasyfikacji punktowej jedynie Gdyni, a wyprzedzając między innymi Kraków i Rzeszów.
Przeprowadzone przez studentów badania, w oparciu o które oceniono gminy, składało się z dwóch elementów. Pierwszym z nich była ocena użyteczności oficjalnych witryn internetowych, prowadzonych przez urzędy, przeprowadzona z wykorzystaniem ankiety. Pytania dotyczyły między innymi tego, czy strona jest bezpieczna, czy jest dobrze pozycjonowana, czy ma rozpoznawalne logo, czy gmina ma profil na Facebooku i aktywnie go prowadzi, czy dane kontaktowe znajdują się w łatwym do odnalezienia miejscu oraz czy na stronie dostępny jest Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego i osobna zakładka „dla inwestora”. W tej kategorii Tarnów zdobył 11 punktów na 15 możliwych. W drugiej części badania studenci SGH sięgnęli po metodę „tajemniczego klienta”, posługującego się językiem polskim oraz angielskim. Badacze wcielali się w rolę potencjalnego inwestora i mailowo korespondowali z urzędnikami z badanych jednostek, bez informowania ich o tym, że uczestniczą w badaniu. Metoda posłużyła do oceny kontaktu drogą elektroniczną przedstawicieli urzędu z potencjalnymi inwestorami. Oceniano jakość korespondencji z urzędem w języku polskim i angielskim, czas odpowiedzi, a także to, czy urzędnik zachęcił do osobistego spotkania w gminie lub zadania dodatkowych pytań. Studenci brali pod uwagę również dostępność informacji, przydatnych przedsiębiorcom, a także łatwość nawigacji i dostosowanie serwisu do potrzeb zagranicznych czytelników.
W Tarnowie uwagę twórców rankingu oprócz skutecznego informacyjnego wsparcia dla inwestorów zwróciła również działalność Strefy Przedsiębiorczości DESK, oferującej bezpłatnie powierzchnie biurowe z dostępem do internetu mikro firmom i freelancerom. W DESK – u przez 12 godzin na dobę dostępnych jest sześć stanowisk pracy, sala konferencyjna z zapleczem multimedialnym, strefy do „burzy mózgów”, biuro, zaplecze sanitarne i kuchenne. Może z nich bezpłatnie korzystać każdy, kto prowadzi działalność gospodarczą, nie ma własnych pomieszczeń, a potrzebuje spokojnego miejsca do pracy lub zorganizowania szkolenia czy spotkania biznesowego.
Wręczeniu wyróżnień, które miało dziś miejsce w siedzibie SGH w Warszawie, towarzyszyła konferencja, mająca na celu upowszechnienie dobrych praktyk samorządu terytorialnego w tworzeniu informacji publicznej dla inwestorów i przedsiębiorców z użyciem nowoczesnych mediów. Ma też służyć wymianie doświadczeń, związanych z prowadzeniem badań naukowych, dotyczących tworzenia warunków rozwoju przedsiębiorczości w polskich regionach.
Tarnów został wyróżniony tytułem „Gmina na 5!” w latach 2014, 2015 i w roku ubiegłym. 10 gmin, które zdobyły to wyróżnienie trzeci raz z rzędu, zostało nagrodzonych tytułami „Złotej Gminy na 5!”.
(dm)