Jaka jest rola samorządów w rozwoju kompetencji przyszłości? – między innymi nad tym debatowano dzisiaj podczas panelu zorganizowanego w ramach III Kongresu Kompetencji Przyszłości w Tarnowie. W dyskusji wziął udział prezydent Roman Ciepiela. Dwudniowe forum odbywa się w Centrum Sztuki Mościce.
Kongres to ogólnopolskie spotkania środowiska zawodowego edukacji cyfrowej poświęcone diagnozie rozwoju kompetencji cyfrowych w Polsce i wspólnym wypracowaniu rekomendacji dla działań władz publicznych na tym polu do 2030 roku. Biorą w nim udział eksperci i praktycy edukacji cyfrowej: edukatorzy, trenerzy, nauczyciele, innowatorzy edukacyjni, badacze, autorzy programów edukacyjnych, promotorzy edukacji cyfrowej oraz przedstawicieli firm edtech.
Do udziału w panelu dyskusyjnym poświęconym roli samorządów w rozwoju kompetencji przyszłości zaproszono dziewięcioro panelistów: Romana Ciepielę, prezydenta Tarnowa, Marka Kurpisa, wicestarostę raciborskiego, Małgorzatę Babelską, wicestarostę kozienickiego, Mieczysława Kiecę, prezydenta Wodzisławia Śląskiego, Witolda Nowaka, zastępcę prezydenta Konina, Bartosza Bartoszewicza, zastępcę prezydenta Gdyni, Sławomira Pośpiecha, zastępcę prezydenta Świętochłowic, Dawida Chrobaka, burmistrza Zakliczyna, Andrzeja Pietrasika, burmistrza Płońska. W trakcie dyskusji poruszono różne kwestie, jedną z nich były wyzwania, z którymi musiały zmierzyć się samorządy w czasie trwania pandemii i lockdownu. Wspominał o tym m.in. prezydent Tarnowa. – Konieczność przejścia na naukę zdalną okazała się dużym wyzwaniem dla wszystkich szkół. Jedni poradzili sobie z tym lepiej, inni gorzej – mówił Roman Ciepiela. Opowiadał również o tarnowskich doświadczeniach dotyczących cyfryzacji, m.in. o problemach, jakie napotykają pracownicy Wydziału Informatyzacji UMT, którzy chcą transferować dane, np. by zintegrować działania na wielu płaszczyznach. – Chciałoby się, by cyfryzacja, w skali kraju, była jeszcze bardziej pogłębiona, a cały proces był bardziej zintegrowany – komentował.
Dużą część debaty poświęcono kwestii edukacji. Uczestnicy dyskusji zwrócili uwagę, że w obecnych czasach sama nauka i wiedza to nie wszystko. Zdaniem panelistów równie istotny powinien być dobrostan uczniów, do którego przywiązuje się dużą wagę w krajach skandynawskich. Nawiązano do problemu cyberprzemocy i wykluczenia cyfrowego. Wspominano również, że coraz więcej uczniów potrzebuje wsparcia i terapii. Nie zabrakło też wątku dotyczącego braku kadr w przyszłości, gdyż wynagrodzenie w oświacie nie jest atrakcyjne dla młodych ludzi wkraczających na rynek pracy, co może stanowić duże wyzwanie dla samorządów w najbliższym czasie.
Pomysłodawcą wydarzenia było tarnowskie Stowarzyszenie „Miasta w Internecie”.
(ww)