Edukacja wymaga od pracowników oświaty kreatywności i ciągłego rozwijania kompetencji. W związku z tym nauczyciele Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Tarnowie realizują projekt „Kreatywny nauczyciel – kreatywna szkoła – kreatywny uczeń”. Zakłada on udział - w latach 2018-2020 - osiemnastu pracowników ZSO nr 1 w szkoleniach w Portugalii, Norwegii i na Malcie.
Projekt finansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na zasadach programu Erasmus+. Jego celem jest podniesienie kompetencji zawodowych nauczycieli poprzez poznawanie nowoczesnych i nieformalnych metod nauczania, technologii informacyjno-komunikacyjnych, rozwój umiejętności komunikowania się w języku angielskim oraz kształtowanie kompetencji międzykulturowych.
Myśl przewodnia szkolenia w Portugalii brzmiała: „Nowoczesność i innowacyjność drogą do kreatywnej edukacji”. Jego celem było zapoznanie uczestników z narzędziami i metodami pozwalającymi na odejście od schematów nauczania opartych na metodzie kredy i tablicy na rzecz kształcenia aktywizującego, wyzwalającego samodzielność i inicjatywę w dostrzeganiu, formułowaniu i rozwiązywaniu problemów. Uczestnicy zajęć pracowali w trzech sekcjach: ICT jako narzędzie edukacji kulturowej i medialnej, media cyfrowe w edukacji międzykulturowej oraz pobudzanie kreatywności i innowacji.
W ramach kursu uczestnicy odwiedzili m.in. szkołę Quinta do Conde. Placówka ta rzuca wyzwanie tradycyjnemu pojęciu edukacji i powszechnemu w Polsce modelowi uczenia. Filozofię edukacji w niej można znaleźć w słowach Konfucjusza: „Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumiem”. W tym innowacyjnym modelu szkoły nie ma podziału na klasy czy grupy, uczniowie pracują, realizując projekty interdyscyplinarne. W ten sposób, przechodząc przez różne etapy, uczą się szacunku do innych oraz wartości samodzielnego poszukiwania w trakcie procesu nauki. To wszystko dzieje się pod kierunkiem nauczycieli - tutorów. Uczniowie mają tu możliwość pracy w specjalnie przygotowanej sali zwanej Future Classroom. Podzielona jest ona na sześć różnych stref. Każda z nich uwydatnia charakterystyczne obszary uczenia się oraz nauczania i oznaczona jest innym kolorem.
Motywem przewodnim szkolenia w Norwegii były wędrówka i przygoda jako metody rozwoju osobistego i zawodowego. Było to szkolenie głównie „w drodze” i na wolnym powietrzu, bazujące na nauce o samym sobie i innych ludziach, opartej na doświadczeniu, prowadzone w otoczeniu przyrody. Grupa nauczycieli z różnych państw wędrowała razem, poznając norweskie krajobrazy i odkrywając drogę do kreatywnej edukacji. Zajęcia odbywały się w czterech sekcjach: dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i muzyki, dla pedagogów szkolnych, nauczycieli przedsiębiorczości, wychowania fizycznego, dla nauczycieli języków obcych oraz dla nauczycieli historii i geografii.
- Według mnie warto było wziąć udział w projekcie, ponieważ zmobilizowało mnie to do stosowania ciekawych i atrakcyjnych dla uczniów narzędzi, nastawiło pozytywnie do poszukiwań twórczych rozwiązań związanych z nauczaniem-uczeniem się zarówno w odniesieniu do moich uczniów, jak i do mnie samej oraz utwierdziło w przekonaniu o konieczności zmiany w tradycyjnym sposobie uczenia. Kolejny zysk - to realna potrzeba doskonalenia moich umiejętności językowych. Szkolenie zaspokoiło także moją ciekawość świata i potrzebę podróżowania, a polisensoryczne smakowanie Portugalii dostarczyło mi mnóstwa przyjemności – podsumowała udział w projekcie jedna z uczestniczek.