Zarząd Dróg i Komunikacji w Tarnowie, wspólnie z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym, rozpoczęli wdrażanie w praktyce pierwszego w Polsce systemu dynamicznej informacji pasażerskiej opartego na umieszczanych na każdym przystanku autobusowym kodach QR i zbliżeniowych tagach NFC. Można już z niego korzystać na kilku ulicach, do końca września specjalnie przygotowane tabliczki znajdą się na wszystkich przystankach w mieście i gminach obsługiwanych przez MPK.

W Tarnowie na 50 najważniejszych przystankach autobusowych funkcjonuje system informacji pasażerskiej oparty na elektronicznych tablicach świetlnych, pokazujących rzeczywisty czas pojawienia się autobusów konkretnych linii. Tablice są jednak kosztowne, a przystanków mamy w mieście około 370, zaś łącznie z ościennymi gminami, które obsługuje MPK, aż 670. Tutaj w sukurs pasażerom MPK przychodzą nowoczesne technologie - tam, gdzie nie ma świetlnych tablic, oprócz standardowych, drukowanych rozkładów jazdy, już pojawiają się specjalne kody QR i zbliżeniowe tagi NFC, dzięki którym każdy dysponujący smartfonem pasażer może na swoje urządzenie otrzymać te same informacje, które pojawiają się na świetlnych tablicach. Konieczne jest tylko połączenie smartfonu z internetem.

Na czym rzecz polega? Kody QR to specjalnie przygotowane grafiki, w których zakodowane są różnego rodzaju informacje, w większości przypadków kierujące do konkretnej strony internetowej, bez konieczności wpisywania adresów. Aby je odczytać w nowszych smartfonach (np. iPhone) wystarczy uruchomić aparat fotograficzny i skierować obiektyw na kod, w starszych zainstalować trzeba bezpłatną aplikację. Połączony z internetem smartfon błyskawicznie pobiera dane z systemu miejskiej komunikacji i w mgnieniu oka wyświetla informacje o kursach autobusów z konkretnego przystanku, z rzeczywistym czasem przyjazdu. Na załączonym projekcie tabliczki, które już pojawiają się na przystankach, jest przykładowy kod QR, którego funkcjonalność można sprawdzić w swoich smartfonach.

Jeżeli chodzi o tagi NFC, efekt ich działania jest identyczny jak kodów QR, jednak niepotrzebny jest aparat fotograficzny i aplikacja, a wystarczy aktywny moduł NFC w smartfonie. Połączony z internetem smartfon po prostu zbliżamy do zaznaczonego na tabliczce miejsca i już mamy pełną informację o odjazdach.

Wdrażany właśnie w Tarnowie system jest dotychczas jedynym w Polsce, w pełni działającym. Kilka dużych miast, jak np. Poznań, jest dopiero w fazie testów. Systemy takie, powiązane z miejską komunikacją, działały dotychczas tylko w największych europejskich metropoliach.

Dodać należy, iż dzięki wysokiemu poziomowi informatyzacji systemów miejskiej komunikacji publicznej na wdrożenie tego nowoczesnego systemu dynamicznej informacji pasażerskiej Zarząd Dróg i Komunikacji wydał… trzy tysiące złotych, nie licząc oczywiście dużego wkładu pracy firmowych informatyków.

K